Abstract:
تعد ظاهرة الفساد المالي وخاصة في القطاع المصرفي من بين المشاكل التي أجمعت تقارير الخبراء
الدوليين على ضرورة معالجتها، والقطاع المصرفي الليبي بدرجة حساسيته العالية ليس استثناء، وهذا الأمر
مثبت وموثق لدى عدة هيئات ومؤسسات وتقارير محلية ودولية، إلى جانب أبحاث الأكاديميين في المجال
المصرفي والتشريعي، وهو ما دعا إلى ضرورة وضع آلية تواكب عصر الرقمنة والتحول الرقمي، ومن هنا
جاءت هذه الدراسة للتعريف بأهمية دور الحوكمة الإلكترونية باعتبارها منهج لتطوير عمل المصارف في ظل
التكنولوجيا لتعزيز الثقة وزيادة مستوى الشفافية والتدقيق والمشاركة والرقابة الإلكترونية، كل ذلك يؤدي إلى
رفع كفاءة وأداء الأعمال المصرفية كما يؤدي إلى مكافحة الفساد والحد منه؛ باعتبار المصارف أهم قنوات
الفساد ومرتعاً خصباً له. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي من خلال تصميم استبانة تم
توزيعها على المشاركين، الذين شملتهم عينة الدراسة، وزعت 84استمارة استبيان على عينة من موظفي
المصارف التجارية العاملة في بلدية سرت، حيث أقتصر مجتمع الدراسة على (مصرف الصحاري، ومصرف
التجاري الوطني، ومصرف الوحدة وكالة جامعة سرت) بمختلف الأقسام، وجد من بينها 4استمارات غير
نسبة
صالحة للتحليل، إما لخلوها من الإجابات كلياً أو جزئياً، ما أوجب استبعادها، ومن ثم أصبحت
الاستمارات القابلة للتحليل مجتمعة %48تقريباً من مجموع الاستمارات الموزعة، ولتحليل البيانات واختبار
عية
جتما
الفرضيات أستعين ببرنامج الحزم الإحصائية للعلوم الا ،SPSSحيث أجريت بعض اختبارات
الإحصاء الوصفي(المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والوزن النسبي ودرجة الأهمية، واختبار
ألفاكرونباخ لاختبار درجة مصداقية البيانات) ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة أن هناك دور إيجابي
للحوكمة الإلكترونية لما تتمتع به من شفافية وتدقيق ومشاركة ورقابة إلكترونية في الحد من الفساد المالي في
مؤسسات القطاع المصرفي
The phenomenon of financial corruption, especially in the banking sector, is
among the problems that international expert reports have agreed must be
addressed, and the Libyan banking sector, with its high degree of sensitivity, is
no exception. This matter is proven and documented by several local and
international bodies, institutions and reports, in addition to the research of
academics in the financial and legislative fields This called for the need to
establish a mechanism that keeps pace with the era of digitization and digital
transformation. Hence, this study came to highlight the importance of egovernance as an approach to developing the work of banks in light of
technology to enhance trust and increase the level of transparency, auditing,
participation and electronic oversight, and to demonstrate the extent of its
contribution to confronting the phenomenon of financial corruption and
reducing it to improve Libya’s level in global corruption perceptions To
achieve the purpose, the deductive approach was adopted in designing the study
plan and its hypotheses. The descriptive analytical approach was also employed
by designing a questionnaire that was distributed to the participants who were
included in the study sample. 48 questionnaire forms were distributed to a
sample of employees of commercial banks operating in the Sirte Municipality,
where the study community was limited to (Sahara Bank, National Commercial
Bank, and Al-Wahda Bank, Sirte University Agency) in various departments
Among them, 8 forms were found to be unsuitable for analysis, either because
they were completely or partially devoid of answers, which necessitated their
exclusion, and thus the percentage of forms that could be analyzed together
became approximately 83% of the total distributed forms. One of the most
important findings of the study is that there is a positive role for e-governance
due to its transparency, auditing, participation and electronic control in reducing
financial corruption in banking sector institutions