Abstract:
تطرّق هذا البحث إلى مجموعة من الجوانب المهمة المُتعلقة برياض الأطفال في بلدية مصراتة، بداية بلمحة تاريخية عن تأسيس هذا النوع من التعليم والتأهيل التربوي، ثم الشروع في توضيح شكل التوزيع المكاني لرياض الأطفال الحكومية بالبلدية، والنمط الذي يتخذه هذا التوزيع، كذلك تحليل واقع حال رياض الأطفال ومدى مطابقتها للمواصفات والمعايير في بعض الدول المتقدمة، وأخيرًا تحديد الصعوبات التي تعترض سير العمل بهذه المؤسسات بمنطقة الدراسة، والمحاولات التي يقوم بها مدراء الرياض وبمساعدة مؤسسات عامة وخاصة، في تذليل بعض من هذه الصعوبات. وقد تم الاستعانة باستبانة لجمع البيانات كذلك العرض الجذولي والتمثيل الكارتوغرافي (الخرائطي) باستخدام Arc Map والصور الفوتوغرافية كأدوات معينة لعرض البيانات.
خلص البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها، أن التوزيع المكاني لرياض الأطفال الحكومية بالفروع البلدية ببلدية مصراتة يعد توزيعا غير متكافئا، حيث عند تطبيق صلة الجوار يتضح أنها تتجمع حول المركز الجغرافي للمدينة، وهو مؤشر واضح لمدي تركز الظاهرة حول مركزها المتوسط. كما أن معظم مباني رياض الأطفال الحكومية لا تخضع لمواصفات قياسية ومعايير تخطيطية موحدة ومطابقة للمواصفات العالمية، وأن عدم توفير الدولة لمباني مناسبة لرياض الأطفال أجبر المسئولين المحليين لتحوير بعض المباني بمجهودات أهلية واستخدامها مقار لهذه المؤسسات. كما وأن بعض تجهيزات رياض الأطفال الحكومية وفرت بالمجهود الذاتي. كذلك تعاني العديد منها النقص في المستلزمات وبعض الوظائف حسب جدول التسكين الوظيفي الخاص برياض الأطفال.
In this research, a set of important aspects of kindergartens in Misurata municipality are highlighted, starting with a historical overview of establishing this type of educational institutions, then, proceeding to clarify the form of its spatial distribution in the municipality and the pattern that this distribution takes, as well as, analyzing the reality of kindergartens conditions, and the extent to which they conform to standards in some developed countries, and finally identifying the difficulties that face this type of institutions in the study area, and also the attempts made by the managers of kindergartens, with the help of public and private institutions, to overcome some of these difficulties.
A questionnaire was used to collect data related to this type of institution, while tabular and cartographic presentation using ArcMap, and also photographs were used as specific tools to display data.
The research ended up with some conclusions, the most important of which is that the spatial distribution of governmental kindergartens in Misurata municipality is an unequal distribution, where when applying average nearest neighbor index to kindergarten institutions, it is clear that the spatial distribution of those kindergartens is ( clustered), and most of the governmental kindergarten's buildings not subject to standard specifications and conform to international specifications. The State's failure to provide suitable building to kindergartens forced local officials to modify some buildings and use them as buildings of these institutions. Also, many of them suffer from shortage of supplies and some jobs according to the job placement schedule for kindergartens.